U neemt deel aan een discussie in openbare ruimte

De moderator kan bij misbruik ingrijpen.

Home Forums Forum Feedback online-vieringen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Theoloog-Nick
    Bijdrager

Beste Pepergangers,

Het was bijzonder om zondag in virtuele verbondenheid de viering terug te horen. Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar hoe het over is gekomen. Het is namelijk voor mij extra bijzonder om met Pasen een soort vuurproef te hebben. Zoals bij elke eerste keer gaat uiteraard niet alles meteen goed. Toch wil ik namens de mensen die meegewerkt hebben aan de opnames delen dat we genoten hebben om de opnames te maken (en in het kerkje te zijn).

Van een enkeling heb ik via Facebook, whatsapp (+31613815470) of email (nick_everts@live.nl) al reactie gekregen. Erg fijn! Ik zou het waarderen als meer mensen delen hoe de viering vanuit huis is beleefd. Wat betreft verbeterpunten heb ik de volgende twee al genoteerd:
    1) De gesproken tekst is te zacht en mede door de galm niet altijd goed te verstaan. Dit ligt deels aan de gekozen opstelling voor opnemen. De volgende opnamedag zal ik dit anders organiseren.
    2) Er ontbreekt een specifiek gebed. Sommige teksten en liederen zijn wel op te vatten als gebeden. Toch begrijp ik dat het gebed als onderdeel mist. Ik zal dit voor de volgende opnamedag veranderen. Helaas zijn de eerste vijf vieringen al opgenomen;)

Mochten er nog andere verbeterpunten zijn, dan hoor ik dat graag.
    Groeten,

Nick

g.ringrose
    Bijdrager

Beste Nick,
    Ik heb ook al gereageerd op de Paasviering op dit Forum, maar dan onder Thuisvieringen. Het was fijn en vertrouwd om een echte Peperviering weer te kunnen meemaken. Ik ben het eens met je verbeterpunten, met name qua verstaanbaarheid, maar ook de piano kwam niet mooi door. Ik weet dat pianospel moeilijk op te nemen is, en ik (en wij allemaal) weten goed hoe mooi Peter speelt, dus als dat niet te verbeteren valt, bedenken we dit erbij.
    Ik begrijp dat er meer vieringen zijn opgenomen, tot mijn grote vreugde! Betekent dat dat er nu elke zondag een luisterviering komt?
    Dat zou heel fijn zijn.

Met vriendelijke groeten,
    Jaap Ringrose

Roel van der Steen
    Sleutelbeheerder

Beste Jaap,
    Na Pasen volgen nog 7 audio vieringen. Zie het nieuwsbericht https://ovg-web.nl/paasviering/
    Ik zal ze plaatsen op dezelfde pagina als de Paasviering.
    Groet, Roel van der Steen

karinheesen
    Bijdrager

lieve mensen,

Vandaag heb ik de tweede viering (vroeg in de ochtend) beluisterd. Ik heb dat twee keer gedaan (dat is dus een voordeel aan een online viering!) Het doet me goed de Peper te “horen”. Met oortjes in was het bij mij op de laptop zeer goed te volgen en kwam het geluid ook goed over.
    Ik ben heel blij met deze vieringen.
    Nick, we hebben elkaar 1 keer ontmoet in de voorbereidingsgroep die startte voor 3 mei. Jouw start in de Peper is totaal anders dan iemand ooit had verwacht. Veel succes en dank
    Als er voor een -nog volgende- viering input nodig is vanuit ‘de zorg'(die in Groningen Centrum nog steeds overzichtelijk is) dan draag ik graag een klein steentje bij.

Dank voor nieuwe energie….vogel, muziek en het ongrijpbaar aanwezige…..

Karin Heesen

Beste Nick, wat een bijzonder moment moet het t voor jou zijn om te starten in “de Peper”. Ik wil jou en de anderen die hebben meegewerkt danken voor de viering van vandaag . Fijn om op afstand betrokken te zijn. Ook fijn om op mijn eigen gekozen moment de viering te beluisteren. Ik ben het eens met de voorgaande geschreven feedback. Met name de geluidskwaliteit is voor mij een punt als slechthorende. Omdat ik de liturgie erbij heb is het echter goed te volgen. Ik begrijp dat jullie reeds naar oplossingen op zoek zijn. Verder zou ik wel wat meer en langer willen genieten van het improvisatie spel van Peter. Ik geniet daar zeer van ! Nogmaals dank voor de bemoedigende woorden van vandaag en ik zie uit naar volgende week.
    Hartelijke groet Jeanette Bronda

D.Westerkamp
    Bijdrager

Beste Nick,
    Aan jouw verzoek om feedback wil ik graag gehoor geven.

Mij is niet duidelijk wat je voor ogen had toen je deze vieringen opzette: een morgengebed of een volledige viering.
    Mij komt de liturgie van de huidige viering meer over als een ochtendgebed.
    In geval het een viering is, ontbreken er m.i. een aantal items

Algemeen: als eerder gesteld het geluid is zeer slecht. Misschien moet je voordat je met de nieuwe serie begint een “proef” uitzending doen.

Het begroetingslied.
    Het lied waarin we elkaar begroeten, meestal gezongen na het welkom.
    Hier zou bijvoorbeeld het lied Gegroet jij , jij gezongen kunnen worden.
    Eenmaal door de cantor vol op de microfoon en daarna virtueel door de toehoorders.
    Met dit lied zouden we iedere audioviering kunnen beginnen.

Aansteken paaskaars.
    Vooropgesteld, diegene die deze handelingen verrichtte was zeer slecht verstaanbaar.
    Houd hier rekening met het feit dat de mensen thuis iets zien.
    Begeleid de handelingen door gesproken woorden. b.v. na het aansteken van de kaars: de paaskaars brandt……

Ook het kyrie, gezongen of gebeden mag m.i. niet ontbreken.

Facultatief kan hierna ook het gloria gezongen worden.

Ik mis de aandacht voor de kinderviering. Op dit moment wonen niet veel kinderen de vieringen bij, maar ik denk dat door middel van een verhaal op hun niveau ze ook bij de viering betrokken moeten worden. Dit moet dan gebeuren voor of aan het begin van de “grote mensen” viering.

De voorbeden: Het belangrijkste onderdeel van de viering waarin de kerk de noden van de wereld aan God voorlegt mag m.i. niet ontbreken.

Last but not least: de collecte doelen.
    Het moet toch mogelijk zijn om als Pepergemeenschap geld in te zamelen.

Tot zover mijn feedback.

Ik hoop dat dit jou verder helpt.

Hartelijk groet,

Dick Westerkamp

boomker@home.nl
    Bijdrager

Beste Nick,
    Allereerst blij dat er een Pepermoment is op zondag(morgen). Het is logisch dat er nog wat geschaafd en getimmerd moet worden. Gewoon blijven proberen.
    We hebben niet zo heel veel met audiovieringen of tv uitzendingen. De sfeer van de Peper, bekende stemmen en muziek, maken dat we ons nu wel thuis voelen.
    Het tekstboekje met alle teksten maakt dat extra gemakkelijk. Voor ons hoeft het niet langer, de spanningsboog is immers beperkt. Je kunt wel bedenken dat een vesperachtige/ zomervieringachtige opzet iets meer mogelijkheden biedt. Kunnen we bestaande liederen van de CD’s inpassen? Misschien kunnen we vieringen maken bij beelden en die aan ons mailbestand mailen, zoals in de Stille Week is gebeurd.

Nu we ook nadenken over de pr van de Peper zie ik een grote kans in dit project. Stel dat we vaker een serie vieringen opnemen in deze vorm en die beschikbaar maken voor langere termijn dan ontstaat er een soort ‘audiodagboek’ Zou dat niet een manier zijn de Peper te profileren voor de Pepergangers in de diaspora?
    Laten we blijven zoeken naar kansen. Veel succes.

Henk Boomker

Petra Elzes
    Bijdrager

Lieve allemaal,
    Wat al een reacties en tips waar ik me goed in kan vinden! Inderdaad nog wat kinderziektes… Ik had/heb inmiddels via familie kerkdiensten online meegemaakt zoals die van de Nieuwe Kerk. Vaak ook heel mooi verzorgd, uitgebreid, meer traditioneel, maar wel inspirerend.
    Fijn om tijdens de audio-vieringen met de Pepergangers te zijn verbonden. Wij hebben toch een eigen sfeer en dat voel ik! Echt fysiek erbij zijn is wel het allermooiste, maar dat duurt nog even…
    Nick en andere bijdragers, veel succes met de volgende audio-vieringen. Ik blijf luisteren!
    Hartelijke groeten,
    Petra Elzes

GEERTRUIDA
    Bijdrager

Beste Nick,
    De audiovieringen zijn een mooie manier om verbonden te blijven, een gezamenlijk moment vind ik dit toch wel. Het geluid kan inderdaad beter, maar met de mooi verzorgde liturgieën er telkens bij is het geen onoverkomelijk bezwaar.
    Fijn dat het zo kan. De voorbereidingsgroep hartelijk bedankt!
    Hartelijke groet,
    Truus Schoonhoven

Martin
    Bijdrager

Zeer geraakt was ik door de viering van 26 april, Eckhart-citaat: Laat God los……. Eigenlijk hetzelfde als “al het denken over boven, komt van beneden”

Het onderwerp houdt me al jaren bezig en ik denk dat de kerk(en) het juist daar (hebben) laten afweten, waardoor mensen afhaakten of op dwaalsporen blijven.
    Wat een openingen, wat een bevrijding van keurslijven zou het geven als we de (af)god in onszelf konden loslaten, de in onze genen gebeitelde waandenkbeelden over een starre, dogmatische, in hokjes te vangen god die ook nog eens alles ziet en alles heeft voorbestemd……
    Oei……. Onderwerp? Of THEMA?

Martin Ettema

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door Martin.
    Martin
    Bijdrager

Kunnen de reacties ook andersom: nieuwste eerst. Anders moet ik steeds scrollen.

Petra Elzes
    Bijdrager

Zojuist was ik deelgenoot van de viering van 3 mei. Prachtig! Mooi meditatief moment en met een technisch goede kwaliteit.
    Mijn kaars brandt nog…
    Fijne zondag verder!

Martin
    Bijdrager

Weer een fijne bijdrage! Nog een geluidstip: zet basknop op ongeveer 7 uur (eerste streepje) en hoge tonen op 11 uur (3e streepje?), dan heb je minder holleklank en komen woorden beter over.

boomker@home.nl
    Bijdrager

Alles gaat anders maar niet persé slechter. Zondagmorgen weer een indrukwekkend meditatief moment. Onze vrienden en Peperfans in Vlaardingen hebben vanuit hun huis geluisterd en genoten. Laten we onze zegeningen tellen met wat we wel kunnen doen.
    Allemaal heel hartelijk dank. Jullie werk wordt zeer gewaardeerd.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Het onderwerp ‘Feedback online-vieringen’ is gesloten voor nieuwe reacties.